Kontakta oss på 031-127 111 eller info@ioi.se

05 Mar 2014

Kommunikation som når fram

By There are no tags 0 comments

Transfer logotypAtt få fram ett budskap är inte alltid lätt. Att få mottagaren att ta det till sig är ännu svårare. Dels handlar det om att mottagaren skall anse budskapet vara relevant och intressant. Dels beror det på hur budskapet framförs.

En egen erfarenhet av detta var en föreläsning för organisationen Transfer nyligen. Målgruppen var en klass i Åk 3, Ekonomiprogrammet på en gymnasieskola i Göteborgsregionen. Ämnet var ”Att tänka på när man deltar på Event & Mässor”.

Att som 60+ ställa sig att tala för en grupp 18-åringar är ingen given succé. Ändå gick det över förväntan bra. Engagerade studenter, mycket frågor och bra stämning. Deltagarnas betygsättning i efterhand visade att 90 % tyckte det var mycket bra och 10 % tyckte det var bra. 100 % trodde att de skulle ha nytta av föreläsningen i framtiden. Det kan tilläggas att även läraren tyckte föreläsningen var mycket bra.

Att det lyckades berodde nog på flera orsaker. Åhörarnas motivation och tilltro till talarens kunskaper i ämnet påverkar. Autencitet/äkthet och ett engagerat framförande med en hel del ”storytelling” samt fokus på dialog istället för envägskommunikation är också viktigt.

Hur är det med ditt företags och din förmåga att kommunicera?  Idé & Information har i över 30-år hjälpt företag med både intern och extern kommunikation. Vad kan vi göra för dig?

*Transfer är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsningar till skolan från näringslivet. Syftet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till studier, egna initiativ och entreprenörskap. 
  

Print Friendly

Inga kommentarer ännu. Vill du säga något?



Lämna kommentar



Citatet:

"Your most unhappy customers are your greatest source of learning"

Bill Gates
Sagt om oss:

- Vårt 50-års jubileum kan bara sammanfattas i ett ord: Succé!

Georg Söderberg, EL-MAX Nutrunner AB
Copyright 2013 Idé & Information.
css.php