Kontakta oss på 031-127 111 eller info@ioi.se

Relationsmarknadsföring – därför att kunden väljer dig – inte tvärtom

Relationsmarknadsföring är en affärsstrategi och inte ett sätt att marknadsföra sig. Det handlar om att sätta kunden i fokus och bygga starkare relationer inom alla områden där båda parter kan vinna på det. Relationsmarknadsföring handlar om att lyssna på kundens behov och kunna erbjuda skräddarsydda lösningar. Det kan vara att låta kunden vara delaktig i produktutvecklingen och att fördela arbete och kostnader mellan parterna på lönsammaste sätt. Relationen mellan säljare och köparen är grunden i relationsmarknadsföring.

När upplevda produktegenskaper, kvalitet och pris är likvärdiga och vi har svårt att påverka kunden med marknadsföring kommer kunden inte se någon större skillnad på oss och andra leverantörer. Då kommer kunden att välja den leverantör man har bäst relationer till. Då menar vi såväl personliga som affärsmässiga relationer.

Vi hjälper dig att utveckla dina kundrelationer så att du blir den leverantör kunden helst vill göra affärer med.

 

Behåll kunden för ökad lönsamhet

Relationsmarknadsföring handlar om att behålla kunden. Ett företag som behåller sina kunder längre kan öka sina intäkter och minska sina utgifter.

”Det kostar fem gånger mer att få in en ny kund än att behålla en gammal. Att få tillbaka en kund som har blivit missnöjd kostar hela 25 gånger mer”
Christian Grönroos, Svenska Handelshögskolan, Helsingfors

”Ett företag har 5-20% chans att förvandla ett kundämne till kund och 20-40% chans att vinna tillbaka en före detta kund”
Harvard Business Review

Det har också gjorts undersökningar om varför företag förlorar kunder:

  • 1% avlider
  • 3% flyttade
  • 5% andra relationer
  • 9% konkurrent
  • 14% missnöjda var med produkten
  • 68% kände sig nonchalerade som kund

..från ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM)

Trots siffrorna ovan lägger de flesta företag all sin kraft på produktutveckling och marknadsföring. För oss är lösningen på den här problemställningen självklar.
De företag som satsar och inför ett seriöst och långsiktigt tänk kring CRM och kundvård kommer att tillhöra framtidens vinnare.

 

Människor gillar att göra göra affärer med såna man gillar.

En undersökning visade att 80 % åkt längre för att handla där man trivdes bättre, och 70 % hade köpt en något dyrare vara i en butik där man trivdes bättre. Visst talar det för att det är avgörande att ha bra relationer till sina kunder?

Relationsmarknadsföring kompletterar din vanliga marknadskommunikation

Lite fakta:
• Vi nås dagligen av 3 000 reklambudskap
• De som föds idag kommer att ha sett 2 000 000 reklamfilmer när de är 65
•Det finns 7 500 TV-kanaler i USA (och Kina knaprar in)
• Den årliga reklambudgeten i USA är 138 000 000 000 dollar
• Sveriges DM-marknad omsätter 4 200 000 000 kronor
• Spam blir ett allt mer ökande problem
Folk börjar tröttna och man blir allt mer förslagen i hur man undviker reklam. Idag krävs en enorm budget om man ska få ett mätbart genomslag på kort tid. Det blir allt svårare att synas och påverka kunden i sitt val via traditionell marknadsföring.

När kunden väljer emotionellt; väljer hon den som uppfattas som ”bäst” i någon mening. Är produkt och pris lika kommer hon att välja det företag där relationen är starkast.

Låt oss tala om hur du kan utveckla dina kundrelationer. Kontakta oss då på 031-127 111 eller mejla till info@ioi.se
Alternativt fyller du i formuläret nedan till höger så kontaktar vi dig.

 

Print Friendly
Sök på webbplatsen

Citatet:

"Never give up on a dream just because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway."

Earl Nightinggale

Sagt om oss:

- Trots en mycket begränsad budget hade vi ofta betydligt fler besökare än andra montrar som sannolikt kostat åtskilligt mer att producera. Vi är med andra ord mycket nöjda!

Lennart Hammarstrand. Conteyor AB
Copyright 2013 Idé & Information.
css.php