Kontakta oss på 031-127 111 eller info@ioi.se

LEGO modellFöretag med ett starkt varumärke får mycket gratis. Speciellt när varumärket är så etablerat och familjärt så att det nästan inte känns kommersiellt längre. Ett sådant varumärke är Lego. En leksak som dagens föräldrageneration växt upp med och nästan ovillkorligt gillar. Ett företag som jobbat långsiktigt med kreativt utvecklande produkter av god kvalitet och som undvikt skumma affärer och skandaler. Världens näst bästa leksak efter bollen som en Lego VD med lite distans sa. På 90-talet lyckade LEGO som första kommersiella bolag komma med på Arlas mjölkförpackningar under en månad. Tänk dig den exponeringen på borden hemma hos alla barnfamiljer i landet. Priceless.

Idag läser jag om att man har LEGO helg på Tekniska Muséet i Stockholm. Där kan barn från fyra år och uppåt skapa, bygga och leka med modeller som hjälper dem att förstå hur vardagliga ting fungerar. De från sex år kan arbeta med enkla robotar genom att bygga modeller och styra robotarnas rörelser med en programvara och de från åtta år kan programmera sin egen Lego robot att klara av olika uppdrag i Tekniska museets robotverkstad! En grund till detta är naturligtvis att Lego utvecklat pedagogiska och tekniska byggsatser lämpade för utbildning men utan ett starkt varumärke hade det varit svårt att få synas på Tekniska Muséet.

PS. Brand Managers på Lego kommer inte att gilla att jag inte skriver LEGO med versaler men jag följer åtminstone guidelines genom att inte skriva ihop namnet Lego med andra ord. En yrkesskada 😉

#varumärke #företagande

 

 

Hittade denna på Twitter och tycker den säger en hel del. Nej Michael, du är ingen åsna. Vi människor vill göra affärer med folk vi gillar.

 

Kundbemötande är viktigt. Först av allt – det kostar fem gånger så mycket att skaffa en ny kund som att behålla den man redan har. Detta eftersom ett företag bara har  20-40 % chans att vinna tillbaka en förlorad kund och 5-20 % chans att förvandla ett kundämne till kund.

Tänker man så borde det vara klokt att ta bra hand om en missnöjd kund. Det kan vara lönsamt att godkänna en reklamation eller lösa kundens problem även om det kostar lite extra just då. I USA beräknar man att missnöjda kunder i genomsnitt hade spenderat ytterligare ca 1900 kr hos företag som de istället valde att lämna. Frågar man företagen så anser 80 procent att de erbjuder en överlägsen kundservice. Problemet är att det bara är åtta procent av kunderna som håller med!

Vad kunderna förväntar sig:

  • 46 % vill tala med en levande person över telefonen för mer komplicerade frågor
  • 73 % vill ha enkel tillgång till kundservice
  • 69 % vill ha snabb tillgång till kundservice
  • 38 % är nöjda med tydlig information på företagets webbplats.
  • 50 % anser det extremt viktigt att kundservicemedarbetarna känner till kundens historik baserad på tidigare kontakter

I nedanstående ”Infographic” hittar du ytterligare fakta angående kunder och företagens kundservice. Vill du tala om hur du förankrar ett kundorienterat tänkande i din organisation är du välkommen att kontakta oss på Idé & Information.

 

A Customer Saved is a Penny Earned

by Sergio Fernandez.
Explore more infographics like this one on the web’s largest information design community – Visually.

 

»crosslinked«

cowi Sedan ett år tillbaka har vi förmånen att arbeta med en grupp specialister på teknikkonsultbolaget COWI. Nio medarbetare i Järn- och Spårvägsgruppen har träffats vid 14 tillfällen, eller ”stationer” som vi döpt det till, för att skapa en gemensam ”karta” för sitt arbete. Baserat på bland andra Susan A Wheelans teorier, har vi talat om värderingar, ordning och reda, förhållningssätt till varandra och mycket annat. Projektet har resulterat i en intern skrift kallad ”Vårt Spår”.

Arbetet har enligt ledningen ”resulterat i en stabil grupp med mycket högt engagemang och arbetsglädje. Flera medarbetare i gruppen har under det senaste året tagit stora och synbara utvecklingskliv. Nya medarbetare har introducerats och välkomnats på ett bra sätt – både med avseende på gruppens sammanhållning och även uttryckt i hårda ekonomiska termer”.

06 sep 2013

Grattis Kungmässan

By There are no tags 0 comments

KungsmässanIdé & Information har under ett antal år arbetat med Kungsmässan inom Mystery Shopping och utveckling av kundrelationer och kundupplevelse. Därför är det glädjande att kunna notera att Kungsmässan av Mix Megapols lyssnare utsågs till Bästa Köpcentrum i Göteborgsregionen 2013.

Vi gratulerar och önskar också centrumledaren Bo Rundberg lycka till i sitt nya arbete.

hemsida för idé & informationStrax innan sommaren lanserade vi en ny webbplats (hemsida) för Idé & Information. Den nya, egenproducerade sidan är skapad i publiceringsplattformen WordPress, ett väldokumenterat och lättarbetat OpenSource verktyg. Med den nya och moderna hemsidan kan vi lättare informera om vår verksamhet och våra erbjudanden, samt dela med oss av aktuella händelser på bloggen. Dessutom rankas vi betydligt högre av Google när folk söker på ord och termer som stämmer överens med vår verksamhet. Antalet ord som Google indexerar har dessutom stigit dramatiskt. Något vi redan kan se genom en fördubbling av antalet besökare till hemsidan.

Behöver ditt företag hjälp med en modern, kommunicerande, sökbar och lättadministrerad hemsida så är du välkommen att kontakta oss.

Idé & Information avslutade nyligen en medarbetarundersökning för ett företag inom byggbranschen. Företaget upplevde att en av nyckelmarknaderna knakade i fogarna och vårt uppdrag blev att reda ut orsakerna och presentera åtgärdsförslag.

Vi gjorde en kvalitativ undersökning med intervjuer ur medarbetarnas vardag. Att få tala ut med en utomstående och veta att informationen behandlas konfidentiellt gör att folk vågar öppna upp sig och tala klartext. Intervjuerna gav information hur om vissa problemområden men resulterade också i olika idéer till lösningar.
Något kunden redan börjat arbeta med och nu ser positiva effekter av.

Minns du filmen från häromåret när lin-artisten Faith Dickey gick på lina mellan två FH lastbilar som körde i 80 km/h mot varsin tunnelöppning? Nu har Volvo Lastvagnar producerat en ny spektakulär film som på bara några dagar nått över 500 000 visningar på Youtube. Idén var att övertyga målgruppen om att den främre dragkroken på ny anläggningslastbilen Volvo FMX är extremt hållbar (och i förlängningen naturligtvis att hela bilen är något utöver det vanliga). Det löste man på det här övertygande sättet:

Visst är det kul att tunga industriföretag tar till denna typ av både spektakulära och humoristiska filmer för att visa sina produkter? Dessutom är ju filmen ett klassiskt exempel på att visa en produktfördel på ett mer extremt sätt än vid daglig användning.  Nu finns ändå en rejäl säkerhetsmarginal. FMX lastbilen väger 15 ton men dragkroken håller för hela 32 ton. Att slutbilderna dessutom blir en fin reklam för Göteborg är en trevlig bieffekt

 

Min fru och jag hade talat om att byta upp oss till en större Webergrill. En One-Touch Premium 57 cm med askuppsamlare, termometer mm. När då Bauhaus en lördag för några veckor sedan annonserade ut den för 995 kr mot ordinarie pris 1995 kr var beslutet enkelt. Osmart nog åkte vi till gymmet och tränade först och när vi kom till Bauhaus var pallen med Webergrillarna tom. Jag frågade en i personalen om grillarna var helt slut eller om de hade fler på lager. Svaret blev att de var slut men att man kunde beställa en, betala i kassan och hämta ut den senare i veckan och då få den för annonspriset. Det kallar jag kundorientering.

Vapor x100Sonen spelar hockey och behövde nya skridskor. När då Intersport i köpcentrat 421 i södra Göteborg hade hockeydag och annonserade ut en riktigt bra Bauer skridsko för 3995 kr mot normalt 5995 kr var beslutet enkelt. Enligt annonsen började rean vid 12.00 och jag var där kl. 12.05. Den aktuella skridskon fanns dock inte i sonens storlek. Representanterna för Bauer skulle komma först någon timma senare så jag fick åka hem tomhänt. På eftermiddagen hade vi ett möte med en leverantör i närheten så efter det mötet svängde jag in på Intersport igen. Då fanns representanter från Bauer på plats och sa att de hade den aktuella storleken på lager. En Intersport anställd tog upp en beställning och antecknade att jag skulle få skridskorna till det utannonserade extrapriset och lovade ringa när de hade fått leveransen.

Jag tycker att det här är två bra exempel på hur man kan undvika missnöjda kunder när man har extrapris på en vara som finns på lager hos leverantören. I båda fallen får man en nöjd kund som ju dessutom kommer in i butiken en andra gång. Om man annonserar en vara man inte kan få hem fler av bör man i annonsen skriva hur många exemplar som erbjudande omfattar eller ”gäller så längre lagret räcker”. Då vet jag som kund villkoren innan jag åker till butiken. Tyvärr är det fortfarande många butiker som tror det är en bra idé att locka kunder med erbjudanden på varor som tar slut direkt. Detta i förhoppningen att man skall kunna sälja på dem en annan vara istället. Något som sällan fungerar eftersom kunden kommit till butiken med siktet inställt på den annonserade varan. Resultatet bli en missnöjd kund som inte kommer tillbaka. Precis tvärtemot syftet.

Först den positiva sidan. I tisdags förra veckan höll vi en inspirationsföreläsning för en grupp glada medarbetare från Volvo Cars IT. Temat var kundbemötande, kundorientering och service. Idén från uppdragsgivaren vara att väcka tankar och ge inspiration genom andras erfarenheter och exempel från andra branscher. Vi fick ett bra gensvar med mycket delaktighet och kloka ord från deltagarna.

volvo v60På lunchen samma dag träffade vi en god vän till Gunnar. När vännen hörde vad vi gjort på förmiddagen var hans kommentar att det där borde istället Volvo’s bilåterförsäljare lära sig.
Vännen berättade att han vid tre tillfällen besökt Volvo-återförsäljare i Göteborgsområdet utan att lyckas köpa den V60 han sett ut. Vid varje besök blev han ignorerad av försäljarna och valde att lämna bilhallen istället för att ”störa dem” i det som tydligen var viktigare. En gång hade han t.om. haft med sig 250 000 kr i kontanter men de pengarna gick alltså den aktuella Volvo handlaren miste om. Det slutade med att han köpte en Peugeot istället!

Vad kan vara viktigare än att ta hand om en möjlig kund? Det borde väl vara uppenbart att en person som besöker en bilhandlare har något slags intresse för bilar och kanske vill göra en affär? Jag hade själv samma upplevelse i förra hösten när jag letade efter en några år gammal bil till min fru. Trots att jag provsatt bilar, öppnade dörrar och luckor och gick omkring en bra stund och sökte kontakt med blicken var det hos flera bilhandlare ingen som kontaktade mig för att lyssna om vad jag letade efter. Märkligt?

Vår bild av den dagen blev att Volvo’s IT personal var mer kund- och serviceorienterade än säljarna ute hos återförsäljarna.

Vi på Idé & Information tror på att sätta kunden i fokus. Vi tror att kunder som får uppmärksamhet och omtanke handlar mer och blir trogna kunder. Behöver ditt företag hjälp med att förankra och utveckla ett sådant beteende så har vi metoderna. Metoder som ökar verkningsgraden.

 


Citatet:

"If you do build a great experience, customers tell each other about that. Word of mouth is very powerful."

Jeff Bezos, CEO Amazon.com
Sagt om oss:

- Uppdraget har resulterat i en positivare inställning till arbetsplatsen och yrkesutövningen.

Peter Engberg, BrandStore
Copyright 2013 Idé & Information.
css.php